Zeg eens eerlijk: zie je er een beetje tegenop om weer een jaar lang nieuwsbrieven en blogs te moeten schrijven? Breng je je nieuwsbrief (en blog) minder vaak uit dan je eigenlijk zou willen? Dan heb je vast iets aan mijn stappenplan met 7 tips waarin ik je laat zien hoe ik aan nieuwe onderwerpen kom en mijn nieuwsbrief opbouw.

 Mijn schrijfstrategie in 7 stappen

Er zijn natuurlijk allerlei wegen die naar Rome en naar een verse nieuwsbrief leiden. Maar vandaag neem ik je mee in een methode die voor mij goed werkt. Ik heb het proces opgedeeld in 5 stappen:

1 Ik maak een lijstje van dingen die ik in de afgelopen tijd heb geleerd.

2 Ik denk na over WAT het nu precies was wat me zo inspireerde en waarom deze kennis voor mij precies op het goede moment kwam.

3 Ik vraag me af of hoe ik de lezers van mijn blogs en nieuwsbrief hiermee blij kan maken. Wat kunnen zij hieraan hebben?

4 Ik combineer de nieuwe dingen die ik heb geleerd met mijn expertise en kennis, dus de dingen waar ik veel vanaf weet of die ik goed kan.

5 Op basis van alle informatie van stap 4 schrijf ik een nieuwe blog die ik uiteraard via mijn website deel.

6 Mijn nieuwsbrief open ik met een persoonlijke intro waarin ik mijn blog introduceer. Daarna vind je de link naar mijn kersverse blog.

7 Ik sluit mijn nieuwsbrief af met een CTA.

 

Zo doe ik het

1 Wat ik leerde:

A In de kerstvakantie las ik Magie in al je communicatie een geweldig boek over wat nu precies is dat ons inspireert in verhalen. Auteur Bas Mouton laat zien hoe één briljante toespraak Obama president van de Verenigde Staten maakte. Hoe haar TED-talk doorslaggevend was voor het succes van Brené Brown.  Maar ook hoe Steve Jobs zijn presentaties inkleedde en zo miljoenen producten verkocht. Een goed verhaal kan het leven van de spreker én de wereld van het publiek veranderen, laat Bas Mouton overtuigend zien.

2 Wat mij inspireerde:

“Ook jouw verhaal kan het verschil maken”, zegt Bas Mouton. Mijn thema is schrijven en rijkdom. Dus moet ook alles in mijn boek daarover gaan. Dat betekent ook dat ik heel veel dingen niet hoef op te schrijven. KIEZEN is onmisbaar bij schrijven, herkenbaar denk ik?

3 Wat jij hieraan kunt hebben:

Hoe kan ik nu de lezers van mijn blog blij maken met deze informatie? Dat is niet zo ingewikkeld. Jij moet vast ook wel eens spreken over je vak. En zou jij dan niet ook willen weten hoe het komt dat er opeens magie kan ontstaan in een zaal? En misschien heb je ook de droom om een boek te schrijven? Of ben je stiekem al begonnen? Dan kan ik met mijn ervaring jou weer inspireren.

4 Wat je van mij kunt verwachten:

Nu voeg ik mijn eigen kennis en expertise toe. Zo maak ik helemaal mijn eigen verhaal van wat ik heb gezien en geleerd.

Want magie heb je niet alleen nodig bij spreken maar ook zeker bij schrijven!

Die magie ontstaat wanneer je vanuit je expertise iets schrijft waar je lezer / potentiële klant echt iets aan heeft. Dat vraagt onder andere dat je:

– precies weet wat je lezer bezighoudt

– hoe je aantrekkelijk opschrijft wat jij doet om het leven voor lezers/klanten makkelijker en prettiger te maken en

– je verhalen via verschillende platforms (nieuwsbrief, website, mail, social media) de wereld in stuurt. Dat zijn exact de drie dingen die ik je leer in mijn Schrijf je rijk-Academie.

5 Nu ga ik schrijven:

Op basis van 4 schrijf ik een nieuwe blog. De blog die je nu leest, is daar een goed voorbeeld van.

6 De blog zet ik op mijn website:

 Zo dus

7 Een oproep aan jou:

Ja, aan jou! Kom in actie!

Zo help ik jou om NU aan je schrijfstrategie te werken en de eerste stap te zetten naar (weer) een nieuwe nieuwsbrief.

Wanneer ga je beginnen?

 

2 Responses to Schrijfstrategie: Weer een heel jaar nieuwsbrieven maken? Geen probleem als je deze 7 stappen zet
  1. Wat een heldere en inspirerende tekst en strategie, Sasja, Dankjewel. Ik schrijf gemakkelijk en graag, maar deze punten helpen me doelgericht(er) te schrijven.


[begin]

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *