succesvol schrijven

Een half jaar geleden sprak ik een ondernemer, adviseur in de publieke sector. Hij wilde meer klanten trekken met zijn website, maar hij kwam er maar niet toe om de content aan te passen. Hij zat er ontzettend mee. Hij dacht er bijna elke dag aan en begon ook wel eens met schrijven, maar maakte het niet af. Hij was enthousiast om deel te nemen aan mijn 4 maanden-programma. “Maar”, zei hij, “ik wacht nog even. Ik heb me ingeschreven voor een gratis webinar over Creatieve content volgende week. En ik heb nog een paar e-books liggen over klanten vinden. Ik ga dat eerst allemaal eens volgen en dan ga ik beginnen met schrijven. Toen ik bij de provincie werkte, heb ik altijd veel geschreven en dat ging me best goed af volgens mijn collega’s.

Natuurlijk wenste ik hem veel succes. Een paar dagen geleden was ik mijn nieuwe programma aan het voorbereiden en moest ik opeens aan hem denken. Ik ging eens op zijn website kijken. En wat denk je? Je raadt het natuurlijk al. Die was onveranderd.

Ik werd er een beetje verdrietig van. Want ik zie en hoor dat vaker. Ondernemers willen zich wel meer laten zien, willen wel beter schrijven. Maar ze zetten steeds net niet de volgende stap die nodig is. Die nodig is om te gaan doen.

Het laat mij weer zien dat de waarde van mijn programma niet alleen de inhoud is. Natuurlijk heb je veel aan die 8 modules en 8 eyeopeners waarin ik het beste van mijn 20 jaar ervaring en heel veel kennis met je deel.

DOEN
Maar de allergrootste meerwaarde is dat je het gaat DOEN. Je gaat aan de slag. Je twijfelt en je klunst heus wel eens (net als de andere deelnemers), maar je gaat het doen. Als het niet gaat zoals je wilt, dan ben ik er om je verder te helpen. En de groep natuurlijk. Je kunt je twijfels delen, maar ook je successen. En dat maakt dat je doet en blijft doorgaan. Dat je je eigen stijl leert ontwikkelen. En steeds makkelijker gaat schrijven. Want reken maar dat het motiveert als je opeens blogs schrijft waarmee je wél klanten trekt!

Persoonlijk commentaar
Ik heb zelf de Hbo-opleiding zakelijk tekstschrijven gevolgd. En weet je wat ik me van die opleiding het beste herinner? Een enkel boek van de grote stapel boeken die we moesten lezen en een heel enkele les. Maar wat ik me vooral herinner zijn de persoonlijke commentaren die ik kreeg op mijn teksten. De kriebels in de kantlijn, de strepen op het scherm. Want via die feedback deelden de docenten hun waardevolle kennis en ervaring 1-op-1 met mij. En daar leer je het allermeest van. Dat is wat ik nu mijn deelnemers geef. Ze leren wat ze kunnen verbeteren, maar ook wat ze al heel goed doen. Hun zelfvertrouwen groeit. Ze schrijven niet alleen meer en makkelijker maar het levert ook veel meer op. Wat een rijkdom.

Wil je weten of mijn programma Schrijf beter voor je bedrijf iets voor jou is? Stuur een mail naar sasja@schrijfjerijk.nl of kijk op http://www.schrijfbetervoorjebedrijf.nl/

Tip: Stel je vragen ook op mijn Facebook-pagina

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *