Een goede tekst is en blijft van grote waarde. Voor de lezer én voor het bedrijf dat de tekst heeft laten schrijven. Grote bedrijven kennen het belang van goede communicatie al lang en tuigen vaak enorme communicatieafdelingen op. Gek genoeg werkt daar bijna nooit een tekstschrijver. Teksten worden vaak uitbesteed. Tekstschrijven is dan ook een echt vak. Anno 2015 is de waarde van goede tekst (en dus ook van een tekstschrijver) belangrijker dan ooit. Of je het nu content noemt of niet.

“Tekstschrijven? Maar dat leert toch iedereen op de lagere school al?” Die reactie kreeg ik (dit is echt waar) wel eens, toen ik 20 jaar geleden begon als tekstschrijver. Freelancen heette dat toen, ik heb altijd een hekel gehad aan dat woord. Het klinkt zo vrijblijvend. Dan is zelfstandige toch een stuk steviger, zelfs met die wat sneue toevoeging zonder personeel.

Ondanks die verbaasde reactie hier en daar kon ik al snel goed leven van mijn toetsenbord. Goede tekstschrijvers bleken dun gezaaid en veel bedrijven besteden het schrijven maar al te graag uit. Daar is in die 20 jaar niets aan veranderd.

Een foto zegt meer dan…. is dat eigenlijk wel zo?

Ik kreeg vertrouwen en dus opdrachten. Ook in de tijd dat iedereen de mond vol had van de ‘beeldcultuur’. Foto’s, tekeningen, grafieken, ja! Woorden? Hooguit als een bijschrift, maar dan niet te veel graag! Kort was de trend. Kort, korter, kortst. Met vééél beeld.

Waar moest dat eindigen? Zouden uiteindelijk alleen de koppen overblijven in de krant met daaronder een collage van foto’s?

Content

Toen opeens kwam, in het kielzog van de digitale ontwikkeling, het woord content in zwang. Althans, het kreeg een nieuwe betekenis. Mijn oma zei vroeger altijd dat ze content was aan het einde van een hele fijne dag.

Maar nu werd content opeens: inhoud, digitale inhoud meestal. Tekst en beeld op een webpagina, op Facebook of andere social media. En opeens deed ook tekst weer mee! Misschien kwam het wel door het woord Content Management Systeem (CMS) dat toch de indruk werkt dat content echt belangrijk is. Immers: je moet het managen!

En waar een manager is, daar gebeurt iets belangrijks. Dat weet iedereen.

Ontwerper en schrijver samen

Hoe het ook zij, was voorheen tekst op een website iets dat je er op het laatste moment nog even snel op knalde. Je weet wel, nadat ontwerpers eindeloos hadden gevisualiseerd en met moodboards in de weer waren geweest en techneuten de juiste knoppen en routing hadden bepaald…. Dan klonk het opgelucht: “Alleen nog even de tekst”.

Nu opeens kreeg de content een hoofdrol.  Ontwerper en schrijver gingen meer samenwerken. De woorden kregen hun waarde terug.

                  Selfie

Beelddeflatie

Wat zeker meehielp, is dat we steeds meer worden overspoeld met beelden. Er is sprake van beelddeflatie. En lang niet al die beelden zijn even veelzeggend of indrukwekkend. Denk alleen maar aan de selfie. Op Instagram – het epicentrum van de selfie-revolutie – zijn momenteel meer dan 53 miljoen foto’s getagd met de hashtag #selfie. Eind oktober kwam in een week tijd het woord #selfie in meer dan 368.000 statusupdates op Facebook voor. En sinds kort bestaat ook de smartphone-applicatie Selfie die zich concentreert op de narcistische mens, meldt Frankwatching. En dat is nog maar een klein deel van de beelden die zich overal aan ons opdringen. Lezers moeten selecteren. En een goede kop helpt daarbij. Aan een fijne tekst, to the point, vlot geschreven en verhelderend, heb je in deze tijd daarom vaak meer dan aan 1.000 foto’s!

Nu alleen de tekstschrijver nog

Tekst kortom is terug. En voor mij, vrouw die al haar hele arbeidzame leven leeft van de pen – lees: het toetsenbord – is dat een verrukkelijke constatering. Rest mij nog één aandachtspuntje: de tekstschrijver. Goede tekstschrijvers beheersen een eerbiedwaardig ambacht. Ze brengen de meest belangrijke boodschappen soepel en aantrekkelijk over. De speeches van Obama, het voorwoord van de voorzitter van de Raad van bestuur, het persbericht van de gevangenisdirecteur die besluit zijn gevangenen voedingssupplementen te geven sinds bewezen is dat deze agressie verminderen. De tekstschrijver luistert, stelt de juiste vragen en schrijft. Anders gezegd: hij produceert dag in dag uit creatieve content waar anderen alleen van dromen.

Toch verdienen nogal wat van  deze vakmannen en vakvrouwen het zout in de pap niet. Hoe ik dat weet? Niet uit eigen ervaring, gelukkig. Maar ik heb jarenlang collega-tekstschrijvers gecoacht. Het verdienen van een modaal en een beetje stabiel inkomen blijkt voor velen van hen elk jaar weer een Sisyphus-klus. Sommigen hanteren super lage uurtarieven omdat ze anders bang zijn helemaal niet meer gevraagd te worden. En dat zou niet nodig moeten zijn voor goed opgeleide professionals die al hun creativiteit en kennis inzetten om de boodschap van hun opdrachtgever te verkopen.

Ben jij tekstschrijver of communicatieprofessional en wil je graag werken tegen goede tarieven? En voor de klanten voor wie je het liefste werkt? Ik help je graag met mijn Schrijf je rijk in 8 stappen-plan. Bel me even, dan bekijken we samen of het bij je past.

P.S. Ook als je zzp’er bent in een heel andere sector ben je van harte welkom. Elke vakvrouw verdient (meer met) goede teksten!

Dit blog verscheen eerder op www.redactieprofs.nl

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *