Anno 2020 is de waarde van goede tekst (en dus ook van een tekstschrijver) belangrijker dan ooit. Of je het nu content noemt of gewoon tekst en illustraties. Ik werk al meer dan 25 jaar als tekstschrijver voor diverse bedrijven. Wat kies jij: laat je je teksten door mij schrijven of leer je ze liever zelf schrijven?

“Tekstschrijven? Maar dat leert toch iedereen op de lagere school al?” Die reactie kreeg ik (dit is echt waar), toen ik begon als tekstschrijver. Ondanks die verbaasde reactie hier en daar kon ik al snel goed leven van mijn toetsenbord. Goede tekstschrijvers bleken dun gezaaid en veel bedrijven besteden het schrijven maar al te graag uit. Daar is in die 20 jaar niets aan veranderd.

Ik kreeg vertrouwen en dus opdrachten. Ook in de tijd dat iedereen de mond vol had van de ‘beeldcultuur’. Foto’s, tekeningen, grafieken, ja! Woorden? Hooguit als een bijschrift, maar dan niet te veel graag! Kort was de trend. Kort, korter, kortst. Met vééél beeld. Waar moest dat eindigen? Zouden uiteindelijk alleen de koppen overblijven in de krant met daaronder een collage van foto’s?

Content

Toen opeens kwam, in het kielzog van de digitale ontwikkeling, het woord content in zwang. Althans, het kreeg een nieuwe betekenis. Mijn oma zei vroeger dat ze content was aan het einde van een hele fijne dag… Maar nu werd content opeens: inhoud, digitale inhoud meestal. Tekst en beeld op een webpagina, op social media. En opeens deed ook tekst weer mee! Misschien kwam het wel door het woord Content Management Systeem (CMS) dat toch de indruk werkt dat content echt belangrijk is. Immers: je moet het managen!

Ontwerper en schrijver samen

Hoe het ook zij, opeens kreeg content een hoofdrol.  Ontwerper en schrijver gingen meer samenwerken. De woorden kregen hun waarde terug. Wat zeker heeft meegeholpen, is dat we steeds meer worden overspoeld met beelden. Wat leidde tot beelddeflatie. Lezers moeten selecteren. En een goed bijschrift helpt daarbij. Aan een fijne tekst, to the point, vlot geschreven en verhelderend, heb je in deze tijd daarom vaak meer dan aan 1.000 foto’s!

Tekst is kortom van blijvende waarde. Of het nu gaat om de speeches van Obama, het voorwoord van de voorzitter van de Raad van bestuur of een persbericht. De tekstschrijver luistert, stelt de juiste vragen en produceert dag in dag uit creatieve content waar anderen alleen van dromen. En maakt mensen en bedrijven zichtbaar. Leve de tekstschrijver!

Wil je de teksten voor jouw bedrijf door mij laten schrijven? Bel even, ik help je graag.

Of leer je ze liever zelf schrijven door een ervaren tekstschrijver? Meld je dan aan voor een van mijn trainingen.