Schrijven is nog magischer geworden dan het al was sinds de opkomst van het seo-schrijven. Nu schrijven we niet meer alleen voor mensen, maar ook voor zoekmachines zoals Google en Youtube. En die machines hebben hun eigen regels. Zelf kreeg ik eerst altijd een beetje een naar gevoel van dat hele seo. Maar je kunt niet zonder. In dit artikel vertel ik je meer over trends en wat je kunt doen als je hier helemaal geen zin in hebt.

Hetzelfde soort gevoel dat ik krijg bij verzekeringen en hypotheekoffertes, krijg ik ook bij SEO. Je weet dat het slim is om je erin te verdiepen. Maar zodra je daarmee wilt beginnen, krijg je visioenen van een zonnig eiland waar het leven eenvoudig en goed is. En waar echt niemand ooit heeft gehoord van verzekeringen, hypotheken en Google. Laat staan van seo.

Natuurlijk weet je dat je als ondernemer je kop niet in het zand kunt steken. Zure appel enzo. En dus lees je zuchtend de informatie van de expert. Vorige week heb ik gemerkt dat het ook heel anders kan. Mijn collega Helene de Bruin heeft zich gespecialiseerd in seo-schrijven. Zij is een nuchtere Rotterdamse. In verfrissend heldere taal gaf ze bruikbare tips en de laatste trends over schrijven voor Google.

Trend 1 De zoekvraag centraal

Richt je je als schrijver gewoonlijk op je doelgroep, de seo-schrijver richt zich op de zoekvraag van zijn doelgroep.

Bijvoorbeeld: je wilt ondernemers meer leren over het schrijven van webtekst. Dan ga je  als seo-schrijver dus niet meteen achter je toetsenbord zitten om hen adviezen te geven. Eerst formuleer je hun zoekvraag, bijvoorbeeld: “Hoe schrijf ik een webtekst die veel mensen naar mijn bedrijfswebsite trekt?”

Trend 2 Van veel naar slim

Je tekst volgooien met zoekwoorden hoeft echt niet meer. Wat een opluchting. Wel adviseert Helene om ze slim te gebruiken. Begin een zin met de zoekwoorden, zet ze in je inleiding, herhaal ze waar het kan (dus zonder dat het vervelend wordt voor de lezer). En zet ze ook in de naam en omschrijving van de afbeeldingen die je gebruikt. En in de Metadescription, die je in onder andere WordPress zelf kunt maken. Schrijf deze tekst als mini-advertentie of als hyper-samenvatting. Want dit tekstje verschijnt als enige in de zoekresultaten en is dus voor de zoeker een eerste kennismaking met jouw bedrijf.

Trend 3 Laat zien dat je actief bent

Een actieve site scoort beter. Dat betekent helaas dat je nooit klaar bent met je website. Plaats regelmatig nieuwe content. Schrijf vaak en veel, is het motto. Want dat webteksten altijd kort moeten zijn is ook een misverstand dat ik bij deze uit de wereld wil helpen. Ja, op internet scannen mensen in plaats van dat ze lezen. Maar als ze  voor een koopbeslissing staan lezen we wél graag. We willen immers altijd weten of we de juiste aankoop doen. En ook Google houdt wel van een woordje meer. Langere blogs en artikelen ziet de machine juist als teken dat je wat te vertellen hebt.

Lekker lang schrijven, ook dat is de magie van SEO!

Doe jij het liever samen?

Krijg je er een naar gevoel van of vind je schrijven over jezelf heel vervelend?

En hoe weet je niet hoe je jouw verhaal en teksten optimaal inzet?

Geen nood: Ik maak jou zichtbaar

 

*schrijven verrijkt je*

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *