“To me, you are perfect.” Dat klinkt aantrekkelijk en niet alleen voor deze dame, ook voor ons als kijkers en lezers! Als je als schrijver je hart legt in een verhaal, dan voelt je lezer dat. Dat geldt OOK voor zakelijke blogs of artikelen. Dus wil je meer fans? Schrijf met hart en ziel. In dit artikel geef ik je 7 tips om jouw lezer in zijn hart te raken. 

Logisch dat je je hart legt in een roman of het script voor een Romcom als Love Actually op de foto. Maar ook zakelijk is dat belangrijk! Verschil is er wel. Met een blog of artikel wil je behalve je lezer of kijker vermaken ook nog iets anders.

Je expertise laten zien door kennis weg te geven of een nieuwe trend te signaleren. En in the end wil je een schare fans verzamelen die je wilt laten kennismaken met je dienst of product. Omdat je wéét dat zij daar veel aan zullen hebben.

 Maar HOE doe je dat? Schrijven met hart en ziel? Ik geef je 7 tips:

  • Schrijf over de ander
  • Laat de ander het vertellen
  • Laat de ander het opschrijven
  • Een sleutelmoment
  • Schrijf zoals je spreekt
  • De kracht van positieve woorden
  • Zorg dat mensen in actie komen

 TIP 1 SCHRIJF OVER DE ANDER

veel websites gaan over de afzender. Vooral coaches en trainers hebben de neiging diep in te gaan op de methodes die ze gebruiken. Terwijl klanten te weinig weten over methodiek om goed in te kunnen schatten of die hen gaat helpen.

De klant heeft een ander belang: die zit ergens mee en wil een oplossing. Zij heeft een eetstoornis of een depressie bijvoorbeeld. En wil weten: kan deze therapeut mij daar van af helpen?.

TIP 2 LAAT ANDEREN HET VOOR JE VERTELLEN

Schrijf over wat een klant je laatst vertelde. En waarom het verbazingwekkend, uniek of onvergetelijk was. Daarom – en dat is dus nog een tip – maak dus notities of opnames als dat mag tijdens klantgesprekken. Maak altijd en overal notities!

Voorbeeld

Tijdens een netwerkbijeenkomst kwam ik Lisa tegen, trainer en coach voor vrouwen in de overgang. Zij vertelde mij: ik kan best een stukje schrijven, maar ik weet niet hoe ik het voor mijn bedrijf aan moet pakken. Eigenlijk zoek ik een strategie. En ik besefte dat dat precies is waar veel ondernemers mee zitten. Ze kunnen wel een klein stukje schrijven maar ze hebben geen idee hoe ze een logisch marketingplan kunnen bouwen voor hun bedrijf. De meesten hebben het gevoel: ik doe maar wat en juist daar worden ze ongelukkig van. Want ze krijgen geen reactie en groeien niet. Die woorden van haar “eigenlijk zoek ik een strategie” heb ik vertaald naar mijn nieuwe programma.

Jij hebt vast ook zoiets. Misschien wel een moment dat een klant een bepaald inzicht kreeg of heel blij was met een sessie met jou. Gebruik dat als moment als opstapje in een tekst voor anderen die je ook zo’n inzicht gunt!

Tip 3 Laat anderen het voor je opschrijven!

Vraag tevreden klanten om een testimonial.

Op mijn website zie je verschillende testimonials, zoals hier in de rechter kolom. En dat is niet om te laten zien hoe goed ik ben. Maar wel om jou te laten zien hoe blij ZIJ zijn. Wat vind jij overtuigender? Dat IK zeg dat mijn programma je verder kan helpen of dat iemand anders het vertelt?

Schrijf een testimonial altijd zelf en vraag daarna toestemming om het te plaatsen.

Tip 4 BESCHRIJF EEN SLEUTELMOMENT

We hebben allemaal wel eens zo’n gevoel dat je op een kruispunt staat, zo’n moment dat je echt even niet meer weet wat je moet doen.

Wat deed jij toen?

Hoe redde je je er uit?

Wat zegt dat over jou?

Hoe kun je dat / die situatie/ die daadkracht gebruiken als opmaat naar iets wat je over je werk gaat schrijven?

Bijvoorbeeld:

HOE VOELDE HET TOEN JE VOOR HET EERST OP HET PODIUM STOND?

HOE VOELDE JE JE TOEN JE JE EERSTE BLOG VERSTUURDE?

HOE VOELDE JE JE TOEN JE VOOR HET EERST JE BOEK IN HANDEN HAD?

Als je zo’n situatie gebruikt, zal de lezer zich herkennen in wat je schrijft. En dat geeft vertrouwen.

 

Tip 5 Schrijf zoals je spreekt

Sommige mensen die gaan schrijven doen dat heel afstandelijk. Misschien ben je – net als ik – academisch opgeleid en kreeg je op de universiteit juist extra goede cijfers als je moeilijke woorden en lange zinnen gebruikte in je teksten. Dat werkt dus niet als je mensen wilt raken, het is al snel te abstract. Je blijft daardoor op een afstand. Het kost trouwens best wat moeite om die schrijfstijl weer af te leren!

Maar het is ook goed nieuws: dat hoeft niet meer. Je kunt eindelijk je teksten laten klinken zoals jijzelf bent.

Natuurlijk moet je wel professioneel zijn. Want je klant wil wel het gevoel hebben dat ze met een echte expert van doen heeft.

Maar het is een groot misverstand dat formeel hetzelfde is als professioneel.

Je hoeft niet ambtelijk te klinken om serieus genomen te worden.

 

Tip 6 Gebruik de kracht van positieve woorden

Het is belangrijk om de juiste woorden te gebruiken. Dat kan echt het verschil maken. Woorden kunnen je optillen of juist verdriet doen, inspireren of juist ontmoedigen.

Kijk maar naar het succes van de quotes op bijvoorbeeld Facebook. Een enkele zin die lezers laat glimlachen, die ze HERKENNEN, krijgt vaak duizenden likes!

kierkegaard binnen

Het geluk ligt in jezelf!

Vergelijk het gevoel dat je krijgt bij deze woorden: vernietigen, kritiek, aanval, bedrog en lelijkheid. En bij deze: vriendelijkheid, enthousiasme, warmte, plezier en winst.

Maak in je teksten gebruik van woorden die jouw lezers hoop geven, bevestigen dat ze op de goede weg zijn. Woorden die hen laten zien dat er licht is aan het einde van de tunnel. En het vertrouwen geven dat zij hun doelen kunnen bereiken.

 

Tip 7 Zorg dat mensen in actie komen

Je hebt nu mensen in hun hart geraakt. Nu wil je ze niet meer zomaar loslaten natuurlijk.

Je wilt dat ze in ACTIE komen. Bijvoorbeeld doorklikken op je website. Om je boek bestellen of meer informatie te vragen over je cursus.

 

Je hebt laten zien dat je een warm en prettig mens bent om mee te werken. En omdat je hen echt graag wilt helpen, moet je zorgen dat ze weten wat de volgende stap is.

Geef dus aan het eind van elk bericht een mogelijkheid om te reageren of contact te zoeken.

Maak het heel duidelijk. Want deze laatste  stap is doorslaggevend om van lezer een klant te (kunnen) maken. En dat is niet alleen fijn voor jou maar vooral ook voor de klant. Want jij weet dat je die klant verder kunt helpen.

Soms heeft hij of zij een klein duwtje nodig. En dat kun jij hem geven… met je tekst. Je zult zien hoe dankbaar mensen je daarvoor zijn!

Schrijven vanuit je hart en ziel, het werkt echt. Dat merk ik zelf elke dag. Elke dag krijg ik mailtjes van mensen die ik nog niet ken, maar die mijn blogs lezen of mij volgen op social media. En daarom meer willen weten over hoe ik hen kan helpen om zichzelf beter te laten zien. Zodat met meer plezier meer gaan verdienen.

 

Hoe zorg jij dat je schrijft met hart en ziel? Met welke van deze tips ga jij meteen aan de slag?

 

2 Responses to Schrijf met hart & ziel – 7 tips voor meer fans
  1. Mooi stimulerend artikel, dankjewel, ik ga ermee aan de slag.

    • Mooi dat je je gestimuleerd voelt, Jolanda. Schrijven is vooral een kwestie van doen, feedback ontvangen en blijven verbeteren.


[begin]

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *