Volgend jaar ben ik 25 jaar zelfstandige. Wow, wat een mijlpaal. Al die honderden interviews met prachtige professionals, al die teksten die ik heb geschreven en geredigeerd. Al die ondernemers die ik heb mogen adviseren en coachen om het beste van zichzelf te laten zien. Ik denk er nu al over hoe ik dat wil gaan vieren. Vorige week vierde ik met mijn 7 Redactieprof-collega’s dat we tien jaar werklief en -leed delen. Ik schreef er deze blog over. Wist je dat je relaties dol zijn op een feestje? Zowel op papier als online vieren ze graag met je mee. In deze blog tien tips voor feestelijke content waar je relaties vrolijk van worden.

Tien tips voor feestelijke content

1 De traditionele en duurzame keuze: het jubileumboek
Wil je dat de bijzondere feestcontent van je bedrijf of organisatie over 100 jaar nog te vinden is in bibliotheken en op rommelmarkten? Wil je een mijlpaal creëren in het archief van je bedrijf? Dan is het jubileumboek een geweldige keuze met een blijvend resultaat. Ideaal voor iets wat 100 jaar bestaat, maar ook als de vertrekkende directeur/eigenaar na jarenlang bouwen aan het bedrijf het roer uit handen geeft. Heb je voor hem of haar meteen een gegarandeerd gewaardeerd en waardevol cadeau. En meteen een prachtig geschenk voor familie, vrienden, klanten en andere trouwe relaties.

2 Het themamagazine
Focus op de verhalen van mensen, toen en nu. Verzamel foto’s, krantenknipsels, brieven, posters en alles wat jouw bedrijf, stad, vereniging of organisatie typeert en onderscheidt. Schrijf er aansprekende teksten bij die een feestelijk gevoel oproepen. En er ontstaat een waardevol magazine, dat net zo geschikt is voor de directeur van het Rijksmuseum die 60 wordt als voor alle vrienden van het Rijksmuseum.

Print een aantal exemplaren om uit te delen op de dag van het jubileum, maar maak het magazine ook digitaal, zodat het ook online nog jaren te vinden is!

3 Video valt op
Doe het eens anders, maak een serie vlogs. En ja, voor film heb je ook tekst nodig. Voor het onderliggende verhaal, de tags, de bijschriften. Of lardeer je online magazine ermee.

4 Begin op tijd
Wat je ook kiest, een echt goed jubileumboek/themamagazine/vlogserie of wat je ook verzint: kwaliteit kost tijd. Begin dus op tijd. Zodat je op de dag van het jubileum echt iets van waarde kunt presenteren. Dat is wel zo feestelijk.

5 Maak een goede planning
De deadline halen, krijg je het beste voor elkaar door het project in stukjes te hakken en het werk in periodes te verdelen. Ook handig bij het inplannen van interviews en fotografie! Maak dus een goede kalender waarin je aan alle verschillende activiteiten voor je feestelijke content een datum plakt!

 6 Maak een synopsis
In de synopsis staan de onderwerpen. Wat vermelden we wel en heel belangrijk: wat slaan we over? En wie doet wat? Wie interviewt, wie doet research in het archief?
Mijn tip: een goed boek hoeft niet dik te zijn! In een goed boek klopt elke letter en elk beeld.

7 Vorm een redactie van 7
Vorm met maximaal 7 enthousiaste medewerkers, bewoners of leden uit je jubilerende bedrijf, stad, vereniging of organisatie een kernredactie. Verzin samen invalshoeken, rubrieken en interviews (Lastig? Vraag onze deskundige begeleiding) en ga aan de slag. Houd het bij 7, anders blijf je overleggen en bestaat de kans dat je niet op tijd tot een eindresultaat komt.

8 Schakel minimaal 3 professionals in:
1 tekstschrijver/redacteur
Wil je je teksten schrijven? Ok, kan. Maar laat ze dan in elk geval redigeren door een professional die niet te veel wordt afgeleid door warme gevoelens voor het onderwerp danwel vriendjespolitiek.
2 fotograaf
Gebruik niet alleen beeld uit het archief, maak ook foto’s van nu. Want vandaag is ook een belangrijke dag in de historie van het bedrijf. Laat bijvoorbeeld foto’s maken van de interviews, van de medewerkers of bewoners van vandaag.
3 vormgever/designer/ontwerper
Met een origineel en passend concept valt of staat je uitgave. Een goede grafisch vormgever of ontwerper adviseert je ook over druk.

9 Zoek sponsors
Veel bedrijven willen bijdragen aan het boek of magazine over hun stad. In bedrijven en organisaties zijn vaak speciale potjes beschikbaar.

10 Vier de verschijning!
Het verschijnen van je boek of (online) magazine is een feestje op zich. En de kroon op een vaak langdurig maar ook heel bijzonder traject. Vier en deel: relaties zijn net mensen. Ze houden van feestjes en onthouden het warme gevoel dat een jubileum bij ze oproept. En ze voelen bewondering, want het is echt niet altijd makkelijk om overeind te blijven als bedrijf, club en organisatie. Want ja: naast de goede zijn er immers ook die slechte tijden. Met je jubileum bewijs je maar weer eens dat je met zijn allen fier overeind staat, ook na al die tegenwind. En die betrouwbaarheid, daar houden relaties van. Ze zullen na het genieten van jouw feestelijke content nóg liever met je willen werken dan voorheen.

Welke feestelijke content heeft op jou veel indruk gemaakt?

Deel het hieronder!

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *