Ik spreek veel ondernemers die bezig zijn met hun website of heel graag een nieuwe website willen. Ik zou zeggen: ga er serieus mee aan de slag. Want je website is het hart van je online communicatie. Dit is de plek die je zelf inricht en waar jij de baas bent. Alleen jij bepaalt wat bezoekers hier kunnen zien en doen. Dat is anders op bijvoorbeeld je zakelijke Facebook-pagina, daar is uiteindelijk toch Facebook de baas. Je website is kortom heel belangrijk. Veel ondernemers hebben er daarom ook wel één. Maar….die website veroudert zo snel. Immers, je bedrijf verandert. Je gaat nieuwe dingen doen of andere dingen. De techniek verandert voortdurend…. En bovendien: je verandert zelf. Je wordt ouder, wijzer, je doet nieuwe opleidingen, krijgt nieuwe klanten, slaat een onbekende richting in. Heel logisch dus dat je af en toe toe bent aan een nieuwe website.

Omdat ik er altijd zoveel vragen over krijg, deel ik deze week mijn eigen website-ervaringen met je.

1 Spreek bezoekers aan zoals jij aangesproken zou willen worden
Ik zei het al: je website is het hart van je online communicatie. Alleen jij bepaalt wat bezoekers hier kunnen zien en doen en ook wat ze hier kunnen lezen. Vroeger deden we altijd een beetje deftig in de zakenwereld (ja, ik ook!). Maar de tijd dat zakelijke tekst afstandelijk en een tikje ingewikkeld moest zijn om indruk te maken, is echt voorbij. Ik denk voor altijd. Zie je website meer als een ontmoetingsplek, het misschien wel de eerste plek waar je met potentiële klanten in gesprek gaat. Stel je eens voor dat er een klant bij je langs komt op je kantoor voor een gesprek. Welke toon sla je aan? Wat voor woorden gebruik je dan? Gebruik die ook op je scherm.

2 Zorg dat ze je onthouden
Veel mensen zijn maar enkele minuten op je website. Geef daarom iets weg dat veel van je bezoekers willen hebben. Mijn weggever is zoals je waarschijnlijk al weet dit boekje met 25 snelstarters om snel en beter te schrijven voor je bedrijf. Door aan te slag te gaan met de tips herinneren bezoekers zich mij ook nog lang nadat ze op mijn website waren.

3 Vertel niet hoe je werkt
Huh? Dat klinkt misschien gek maar mensen die jouw website bezoeken hebben een bepaalde vraag of probleem. Wat ze heel graag willen, het allerliefste van alles, is een oplossing. Zie tip 7. Wat ze minder interessant vinden, is hoe jij werkt. Of je nu kernkwadranten of systeemcoaching of droomanalyses gebruikt. Zolang het geen pijn doet, vinden klanten veel goed. Als je hun probleem, hun worsteling er maar mee wegneemt.

4 Schrijf je teksten zelf
‘Kan ik het niet uitbesteden’? is ook zo’n  vraag die ondernemers mij vaak stellen. Ze weten intussen wel dat teksten onmisbaar zijn voor hun bedrijf. Dat ze met een overtuigende blog, nieuwsbrief en website, meer klanten bereiken. Maar die teksten schrijven, valt voor veel ondernemers niet mee. Ze zitten te worstelen en opeens krijgen ze een idee: “Ik ga dat schrijven uitbesteden! Aan een professional!” Op zich helemaal geen gekke gedachte. Je hoeft immers niet alles zelf te kunnen als ondernemer. Toch raad ik je aan om zelf te leren schrijven. Want je website verandert voortdurend. Elk tekstje steeds laten aanpassen, kost je kapitalen. En dan nog: alleen jij weet als beste wat jouw klanten bezighoudt en hoe jij ze kunt helpen. Zie tip 5.

5 Je klant centraal
Jouw website is het antwoord op het probleem dat je bij veel van je klanten ziet. Je laat dan ook zien dat jij snapt hoe vervelend het allemaal is, jij begrijpt het volkomen. En je beschrijft ook hoe het ook zou kunnen zijn. Hoe de wereld er uit zou zien als je klant zijn probleem heeft opgelost. Wat heerlijk zou dat zijn! Maar natuurlijk is het niet zo makkelijk om daar te komen, je klant worstelt niet voor niets. Daarom kom jij in beeld. Jij weet precies wat de klant nodig heeft om van zijn probleem af te komen. Je hebt niet alleen precies de juiste vaardigheden in huis. Je hebt al vaker met dit bijltje gehakt. Klanten vertellen op jouw website hoe blij ze daarmee zijn (zie tip 7). Je legt kort uit wat jouw bijzondere aanpak is en vooral: wat het resultaat is. Je biedt je klant een uitweg. Door meer informatie te vragen of met jou in gesprek te gaan. komt het goed. Kortom: je schrijft op je website niet zoveel over jezelf en des te meer over je klant!

6 Een nieuwe website kun je tegenwoordig zelf bouwen
Ja, echt waar. WordPress is tegenwoordig zo gebruiksvriendelijk dat het meeste zichzelf wijst. Een nieuwe website hoeft daardoor helemaal niet zo duur te zijn. Kan wel natuurlijk, ik heb een collega die per se een dure ontwerper en een bouwer en een fotograaf wil inschakelen. Natuurlijk, het resultaat mag er zijn. Maar wat mij dan weer opvalt…. haar website is niet succesvoller dan die van sommige andere van mijn collega’s en klanten. Ze heeft niet meer klanten of omzet. Ik ben een praktisch mens. Eenvoud kan heel mooi zijn en is vaak ook wel zo duidelijk. En waar het om gaat, is dat je website zijn doel bereikt. Om de proef op de som te nemen, ben ik zelf een eenvoudige nieuwe website aan het bouwen. Daarvoor heb ik hele goede hulp van Mok Heijmerink, met haar training Webbouwenaandekeukentafel.nl loodst ze me door het hele proces. Het kost niet veel geld, wel veel tijd. Maar ik leer een heleboel en ik blijk het nog ontzettend leuk te vinden ook. Toch weer iets nieuws geleerd op  mijn 50e!

7 Laat je klant het verhaal doen
Je hoeft niet alles zelf te schrijven op je website. Sterker nog, het is beter om hulptroepen in te schakelen, je klanten. Zij weten pas echt dat het werkt wat jij doet. En bezoekers van jouw website zullen jouw klanten eerder geloven dan jouzelf. Nog een extra tip: Zelfs als een klant iets heeft aan te merken, is dat overtuigend, het maakt je geloofwaardig. Dus: ga vandaag nog opschrijven waarom klanten zo blij met je zijn.

Ik hoop dat je heb kunnen helpen met deze zeven tips.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *