Tijdgebrek noemen de meeste ondernemers als reden dat het er te weinig van komt. Van schrijven voor hun bedrijf. Hadden ze maar wat meer tijd! Dan zou het zeker lukken. Echt? “Neem niet te veel tijd”, adviseert juist de speechschrijver van Obama. En ik ben het roerend met hem eens.

De ondernemers die ik tegenkom, zijn allemaal overtuigd van het belang van schrijven voor hun bedrijf. Toch doen ze het vaak niet of te weinig. Ze willen graag bloggen, maar komen er niet toe. Hun webtekst is verouderd. En ze dromen al jaren van een boek. Toch kruipen ze niet achter hun laptop.

Alleen even de tijd vinden

Hoe dat komt? “Ik heb geen tijd”, verzuchten ze, in heel veel variaties. Coach Marieke droomt van een schrijfweek: “Had ik maar een week om er eens echt goed voor te gaan zitten.” Trainer Wim hoeft alleen maar even de tijd te vinden: “Ik schrijf heel makkelijk, ik heb van alles liggen, ik moet alleen even een uurtje vinden om het helemaal af te maken.” Het gekke is: dat denkt hij nu al maanden… En dat uurtje komt maar niet. Herkenbaar?

Geen tijd? Mooi

Ook professionals worstelen met tijd. Jon Favreau, de beroemde speechschrijver van Barack Obama, bijvoorbeeld kan alleen schrijven als hij een deadline heeft. “Ze dwingen je tot schrijven, het werk niet steeds uit te stellen.” Zijn ervaring is dan ook dat het helemaal niet werkt om veel tijd te hebben om te schrijven. “Heb je te veel tijd dan wordt het schrijven een worsteling”, vertelt hij in de Volkskrant. “Je zit daar maar achter je laptop en denkt, als perfectionist, veel te veel na over elk woord. Met weinig tijd móet je wel en dan gaat het vaak vanzelf.”

Dat is ook mijn eigen ervaring. Schrijven is een soort kacheltje waarvan het vlammetje steeds moet blijven branden. Dat doe je door te schrijven, het liefste elke dag een stukje. Maar zeker elke week. Want is het vlammetje eenmaal uit, dan is het een hele klus om die kachel weer aan het branden te krijgen. Daarom zijn deadlines zo handig: ze dwingen je om aan de slag te blijven.

Wacht niet langer, schrijven moet!

Wat niet werkt, is wachten tot je tijd hebt om te schrijven. Die tijd gaat niet komen. Zeker niet als je tegen het schrijven op ziet. Schrijven is iets wat je moet doen. Schrijf gewoon, stel deadlines voor jezelf. Maak een schrijfschema. Ga aan de slag.

Je hoeft niet alles alleen te doen

Lukt het je niet in je eentje? Dan ben je niet de enige. Veel ondernemers worstelen met schrijven. De oplossing is er: Zoek ondersteuning en investeer in het leren van deze onmisbare strategische vaardigheid. Je hebt het elke dag nodig. Niet alleen vandaag, maar ook morgen. Niet alleen dit jaar, maar ook volgend jaar! Hoe heerlijk zou het niet zijn als je plezier krijgt in die schrijfmomenten? Als je trots kunt zijn op alle blogs, artikelen en mails die je verstuurt? En het allerbelangrijkste: als je positieve reacties krijgt en meer mensen bereikt?

Schrijven heeft mij veel gebracht: bezoekers, lezers, volgers én klanten. Zo kan het ook voor jou zijn.

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *