08 sep 2015
september 8, 2015

KOM, dan diepen we jouw goud op

0 reacties

“Wat wil je precies vertellen?”

Die vraag is de leidraad in mijn werk.

Ik zoek al jaren naar het antwoord.

Samen met de mensen die ik interview. Met de ondernemers in het programma Schrijf beter voor je bedrijf. Met de deelnemers aan mijn VIP-dagen.

Al meer dan twintig jaar mag ik interviews  houden met sleutelfiguren in Nederlands meest vooraanstaande bedrijven. Het is een voorrecht om deze mensen te mogen spreken over waar ze naartoe willen. Velen hebben een standaard verhaal klaar. Ontwikkeld in jaren. Wel eerlijk, maar ook vaak geënt op de vragen: “Wat scoort hier intern het beste? En: Hoe kan ik een mooi verhaal vertellen waarin ik niet te veel van mezelf laat zien?”

Gelukkig zijn er uitzonderingen, mensen die open durven te vertellen waar ze voor staan. Die buiten hun boekje durven praten, in het vertrouwen dat ik er niet op uit ben om hen een hak te zetten. Dat levert prachtige gesprekken op.

Je hebt er geduld voor nodig

Het vraagt vooral geduld om mensen echt aan de praat te krijgen. De mens áchter het pak zeg maar. Dóórvragen. Ik leerde dat bijna niemand (zonder mediatraining) in een paar woorden kan zeggen wat hij nou eigenlijk ten diepste wil vertellen. Daar zijn veel vragen voor nodig. Te beginnen met meer oppervlakkige vragen: wat doe je precies? Hoe ben je daartoe gekomen? Waar geniet je van in je werk? Wat zou je graag veranderen? En stukje bij beetje ga je meer de diepte in. Graven. En van wat je opdiept, gooi je heel veel weg. De essentie blijft over. Net als bij goud.

Truth, like gold, is to be obtained by washing away from it

all that is not gold”, heeft Leo Tolstoy gezegd.

Er zit veel in de weg

De laatste jaren help ik ondernemers, zelfstandigen vaak, of een van hun medewerkers, ontdekken wat ze nu precies willen vertellen. Het verrast me dat sommige mensen geen idee hebben wat ze kunnen opschrijven over hun werk. En dat terwijl ze goud in handen hebben! In de vorm van een prachtig ambacht of een geweldig vak. Iets waar ze gepassioneerd over vertellen bij een kop koffie. Maar als ze erover willen schrijven, dan lukt dat niet goed. Er zit veel in de weg, net als bij dat goud.

Ontrafelen, schrappen en dan…

Samen ontrafelen we wat ze het allerbeste kunnen, het allerliefste (zouden) willen doen en voor wie. Dat levert veel op. De ondernemers gaan schrappen. Om te beginnen in hun bedrijfsvoering. “Nu we het er zo over hebben, besef ik hoe vervelend ik dat vind. Hoe zou ik dat kunnen uitbesteden?” “Die klussen doe ik vanaf nu niet meer, ik wil ze niet meer. Ik kan me beter focussen op dát werk.”

Ze schrappen, ook in hun woorden. Een marketingboodschap wordt opeens heel helder als je weet wat je te zeggen hebt! De inspiratie vliegt naar binnen. En dan verschijnen opeens bijna moeiteloos lijkt het wel, die blogs, die webtekst die berichten voor Facebook.

Goud!

En dan lukt het ook om je eigen stem te vinden. Die was er natuurlijk al, hij zat alleen nog wat verstopt. Net als dat goud.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *