‘The pen is mightier than the sword.’ Die zin staat op een oud inktpotje dat ik ooit van mijn oma kreeg. “Omdat jij zo van schrijven houdt, kind”. Ik heb er uren lang over nagedacht zoals je dat als kind – in een wereld zonder Nintendo en Facebook – kon doen. Kon het echt zo zijn dat een pen sterker was dan een zwaard en hoe dan? Ik kende zwaarden vooral uit ridderverhalen en ik kon me niet voorstellen dat in zo’n dreigende situatie waarbij je als held bijna het loodje legt, een pen handig zou kunnen zijn.

Intussen schrijf ik al meer dan 20 jaar. En heb ik vooral de zakelijke kracht van de pen in al zijn facetten leren kennen. De tijden dat we paginalange artikelen mochten schrijven om de lezer te overtuigen van een idee of product zijn voorgoed voorbij. Het mag allemaal een stuk bondiger. Dat heeft de pen in feite alleen maar krachtiger gemaakt. Want letterlijk elk woord telt. Ook het gebruik van foto’s, video en linkjes doet niets af aan de kracht van tekst. Juist niet. Het is altijd het tekstuele kader dat het visuele zo krachtig maakt. Voor de sterkste boodschap zijn nog altijd woorden nodig. En hoe korter de boodschap, hoe belangrijker dat het precies de juiste woorden zijn.

De pen is sterker dan het zwaard. Ook voor ondernemers die in een benarde situatie zitten. Omdat ze te weinig verdienen bijvoorbeeld. Je zou soms je zwaard willen pakken en ten strijde willen trekken om de wereld te overtuigen van jouw product. Maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt het ook zo opschrijven dat anderen op jóu afkomen. En het dan de wereld insturen, zonder dat het je een cent hoeft te kosten. Wat een rijkdom.