01 sep 2015
september 1, 2015

5 tips om van lezers klanten te maken

0 reacties

Heb jij dat ook? Je kunt zien dat je website steeds meer bezoekers trekt, dat je blogs steeds beter worden gelezen. Ook je aantal fans op Facebook en Twitter groeit gestaag. Toch staan de klanten nog niet voor je in de rij. Terwijl jouw kwaliteit echt top is. Onderstaande tips helpen je om van lezers klanten te maken.

1 O ja

Zorg dat lezers zich herkennen in wat je schrijft. Beschrijf de problemen waar zij mee zitten, zodat ze denken: o ja, dat heb ik ook.

Op de homepagina van Schrijf je rijk… beschrijf ik hoe ondernemers vaak worstelen met de juiste teksten voor hun bedrijf. Hoe sla ik de juiste toon aan en schrijf ik mijn klanten naar me toe?”, vragen ze zich af. “Hoe laat ik op een geloofwaardige manier zien dat ik de beste ben?”  En: “Moet ik mijn website aanpassen of toch maar bloggen? Twitter, Facebook, Pinterest, wat moet ik kiezen? En wat zet ik er dan op?”

Dat zijn de vragen die ondernemers het meest stellen.

Onder die vragen ligt een probleem, namelijk: Hoe wordt mijn bedrijf beter zichtbaar?  En daaronder: Hoe kom ik aan meer klanten en meer omzet?

Ook jouw lezers staan meer open voor jouw hulp en jouw oplossingen als ze zich duidelijk bewust zijn van het probleem dat zij hebben!

 

2 Gebruik de kracht van positieve woorden

In het boek Positive words, powerful results, laat de Amerikaan Hal Urban overtuigend zien wat voor verschil de juiste woorden kunnen maken. Woorden kunnen je optillen of juist verdriet doen, inspireren of juist ontmoedigen.

Kijk maar naar het succes van de quotes op bijvoorbeeld Facebook. Een enkele zin die je laat glimlachen krijgt vaak duizenden likes.

 

Vergelijk het gevoel dat je krijgt bij deze woorden: vernietigen, kritiek, aanval, bedrog en lelijkheid. En bij deze: vriendelijkheid, enthousiasme, warmte, plezier en winst.

Maak in je teksten gebruik van woorden die jouw lezers hoop geven, bevestigen dat ze op de goede weg zijn. Woorden die hen laten zien dat er licht is aan het einde van de tunnel. En het vertrouwen geven dat zij hun doelen kunnen bereiken.

 

3 Schrijf persoonlijk

Natuurlijk wil jij met je webteksten, blogs en e-mailings het liefst heel veel mensen bereiken. Prima. Toch is het de kunst om  iedere lezer het gevoel te geven dat je voor hem of haar schrijft

Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door je lezer bij naam te noemen in je mails, door ze direct aan te spreken in je blogs en artikelen (zoals ik nu ook doe.).

 

4 Kies ook eens een negatieve insteek

Ik vond dit een schokkend bericht: het blijkt dat mensen harder gaan lopen/eerder reageren als je kiest voor een negatieve insteek. Zelf ben ik geneigd om positief te blijven, bijvoorbeeld door de voordelen en resultaten te benoemen van mijn online programma.

Maar psychologen Kahneman en Tversky ontdekten dat mensen veel harder lopen om verlies te voorkomen dan om winst te behalen. We vinden het namelijk erger om 50 te verliezen dan dat we blij worden bij het winnen ervan!

De psychologen kregen in 2002 een Nobelprijs voor hun onderzoek. Dat zegt toch wel iets.

Hm. Hoe kun jij hun resultaten gebruiken? Beschrijf eens wat er gebeurt als je lezer besluit om GEEN klant bij je te worden. In mij geval levert dat zoiets op:

Je ziet elke week als een berg op tegen het schrijven van je volgende blog.

Je trekt weinig bezoekers met je website en dat frustreert je.

Je hebt geen nieuwsbrief omdat je niet weet wat je erin moet zetten.

Kortom: je laat veel kansen liggen en je hebt weinig plezier in het ondernemen omdat het zo moeizaam gaat.

 

5 CTA na elk bericht

Geef aan het eind van elk bericht aan wat je graag wilt dat je lezer gaat doen. Een mogelijkheid om te reageren. Misschien door contact te zoeken met jou of je assistent. Misschien door ergens op te klikken, iets te downloaden of te bestellen.

Vertel precies wat je van je lezer verwacht. Dan heb je meer kans dat hij of zij dat ook gaat doen. En die volgende stap is doorslaggevend om van lezer een klant te (kunnen) worden.

 

Is het voor jou belangrijk om van je lezers klanten te maken?

En ben je ervan overtuigd dat succesvol schrijven daaraan bijdraagt?

Mooi!

Dan heb ik nog één vraag voor je:

 

Ga jij voor een zacht of voor een hard commitment?

Eind augustus was ik bij het seminar Laserfocus van Eelco de Boer. Alle deelnemers zaten na afloop vol goede voornemens. “Ja, ik ga dat aanpakken” “Ja, ik ga nu écht beginnen met….!” Eelco legde het verschil uit tussen een zacht en een hard commitment en ik vond dat heel verhelderend.

Een zacht commitment is bijvoorbeeld dat van Anja:

“Ik wil fitter worden, ik ga meer bewegen.”

Een hard commitment is dat van Charlotte:

“Ik wil fitter worden en ik bel daarom nu een personal trainer.”

Als jij geld zou moeten zetten op het resultaat, zou je dan kiezen voor Anja of voor Charlotte?

Wie is er na een half jaar fitter denk je?

Met beter schrijven voor je bedrijf is het niet anders.

Je kunt je nu voornemen om het meer of beter te gaan doen.

Of je kunt het echt gaan DOEN.

 

Ben jij klaar voor een hard commitment?

Geef je dan nu op voor ons programma Schrijf beter voor je bedrijf. Je leert in vier maanden tijd succesvoller en sneller schrijven voor je bedrijf. Met minder moeite en meer resultaat. Je vindt hier alle informatie.

 

Vragen? Ook snel antwoord via Facebook!

Je krijgt ook snel antwoord via de Facebook-pagina van Schrijf je rijk!

https://www.facebook.com/schrijfjerijk

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *